Sunday, May 13, 2012

Kompleks As Saadah,Seremban.

Ini adalah Pusat Kegiatan Saudara Baru yang diberi nama "Kompleks As Saadah"


 

Kompleks Darus Saadah dikenali sebagai Masjid Cina yang pertama dibina di Negeri Sembilan, Malaysia. Keunikannya yang terletak pada reka bentuk yang merupakan sebuah bangunan masyarakat cina di negara China. Masjid Xi An yang terletak di Daerah Xin Jian dan reke bentuk bangunan Uzbekistan, merupakan sumber rujukan utama bagi Arkitek tempatan mengadaptasikan concept reka bentuk banggaan masyarakat cina.


























Mempunyai courtyard and pavilion yang merupakan nadi kepada Kompleks ini. Ia bertindak sebagai tempat utama untuk para jemaah berkumpul dan bertukar pandangan yang selama ini menjadi pegangan kuat para ahli falsafah cina. Kepercayaan ini juga mampu menyatukan ummah melalui majlis-majlis yang dianjurkan di kompleks ini secara tidak langsung. Sebuah ruang solat yang mampu menampung seramai 500 jemaah pada suatu masa yang dilengkapi dengan ukiran-ukiran cina yang diimport khas daripada negara cina bagi menghidupkan lagi rekabentuk dalaman Kompleks Darus Saadah. Warna merah digunakan di setiap pelusuk komplek menyerlahkan lagi kewujudan Masjid Cina di kediamannya.

Seperti bangunan-bangunan perjumpaan yang lain, Komplek Darus Saadah juga menyediakan kemudahan-kemudahan asas yang lain seperti Dewan Serbaguna, Ruang-ruang Kuliah untuk aktiviti majlis-majlis ilmu, Bilik Mesyuarat VIP, hostel bukan sahaja disasarkan kepada golongan bujang, juga diberi keutamaan kepada golongan yang telah berkeluarga apabila sesuatu acara atau kursus dilangsungkan di kompleks Darus Saadah.





No comments:

Post a Comment