Wednesday, April 6, 2011

berkongsi ilmu....SYAFAAT

    What is syafaat ? Syafaat is recomendation kepada Allah SWT supaya umat bisa masuk ke dalam syurga. Siapa yang boleh memberi kita syafaat ?

1. Syafaat Rasulullah s.a.w. Syafaat Baginda bagaikan kunci membuka jalan bagi hamba-hamba Allah
    yang lain untuk memberanikan diri meminta izin drpd Allah S.W.T. untuk memberi syafaat.

2. Syafaat Malaikat.

3. Syafaat al-Quran dan amal soleh
    Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : "Bacalah al-Quran, sesungguhnya al-Quran akan datang
    pada hari Kiamat sambil memberi syafaat terhadap pembacanya. Bacalah dua surah yang sangat       terang (al-zahrawain) iaitu al-Baqarah dan Ali 'Imran. Sesungguhnya kedua-dua surah ini akan datang pada hari Kiamat bagaikan awan, atau bagaikan sekumpulan burung, lalu membela orang yang membacanya." Para ulamak mentafsirkan hadis ini bahawa Allah akan menciptakan malaikat sebagai wakil al-Quran untuk membela pembacanya drpd siksaan neraka. Berkata Imam Abu Abdillah al-Qurtubi(wafat 671H) dalam kitab al-Tazkirah, "Demikianlah, Allah akan menciptakan dua malaikat sebagai balasan atas amalan membaca al-Quran dan berpuasa, lalu kedua-duanya memberi syafaat bagi orang yang melakukan ibadah ini. Begitu juga seluruh amal soleh yang lainnya.

4. Syafaat Para Nabi, Ulama dan Syuhada

5. Syafaat Saudara Muslim. Atas keluasan rahmat-Nya, Allah membuka kesempatan kepada setiap Muslim untuk memberi syafaat kepada Muslim yang lain.Setelah semua makhluk selesai memberi syafaat mereka kepada ahli neraka, what happens next ?

Sabar, will tell you later ! 

No comments:

Post a Comment